Pagina voor de lesgever

Beste Femke

In mijn klassite heb ik de eerste lesonderwerpen elektriciteit van het 1ste jaar, 2de graad verwerkt. Ik heb dit vak gekozen omdat ik ditzelfde vak gekozen heb voor VDO1. De hoofdreden waarom ik voor elektriciteit heb gekozen is omdat dat het dichts aansluit bij mij diploma. In het secundair heb ik zelf ook elektromechanica gevolgd, ik heb een zekere affiniteit met het vak. Maar als ik ooit in het onderwijs terecht kom, is elektriciteit zeker niet mijn eerste keuze. Mijn eerste keuze gaat uit naar wiskunde, gevolgd door fysica, natuurwetenschappen en dan pas informatica, elektriciteit/electronica en mechanica. Maar in de opleiding tot leraar moet je keuzes maken, elektriciteit is het geworden.

Leerplandoelstelling

TV Elektriciteit
Studierichting:
  Elektriciteit-Elektronica Elektromechanica
  TSO, tweede graad, eerste en tweede leerjaar
Leerplannummer:
  2002-089

http://pro.g-o.be/blog/documents/2002-089.pdf => p. 5,6 leerplandoelstelling 1, 4, 6. 

Hoe past mijn site in de ICT diamand

Ik heb deze site gemaakt in het kader van het van ICT in het onderwijs. Zelf ben ik van oordeel dat ik deze site niet ga gebruiken in mijn les. Inhoudelijk komt de website overeen met de cursus die ik in de les heb gegeven. Dit brengt weinig nieuws. Ik wil geloven dat het verwerken van de theorie (de definities, begrippen, ...) ondersteund kan worden met een "educaplay". Maar ik geloof nog meer dat je de zaken die ik behandel in deze lessen (hoeveelheid stroom, wet van Ohm, ...) enkel verwerkt kunnen worden door oefeningen op te lossen. En in alle pakketten die behandeld werden in het vak ICTO ben ik geen oefeningen tegen gekomen die ik zoek. Een "wet van Ohm" verwerk je niet in een kruiswoordraadsel, dat verwerk je door oefeningen met weerstanden, spanningen en stromen op te lossen.

Gebruikte werkvormen

Tijdens de lessen probeer ik nieuwe leerstof te linken met de voorkennis van de leerlingen. Ik probeer het ASA principe toe te passen: Ik probeer alles eerste aanschouwelijk voor te stellen, vervolgens schematisch om tot slot de abstracte voorstelling te gebruiken. Bij elektriciteit denk ik aan de analogie met water, emmers, tuinslangen, kranen... Dit krijg je allemaal makkelijk gelinkt met elektriciteit.

Ik zou gebruik maken van specifiekere oefeningen ter verwerking van de leerstof. Ik vind dat je niet genoeg oefeningen kunt voorzien. Je kan het aan de leerlingen zelf laten hoeveel oefeningen ze nodig hebben. Tenzij ik zelf merk na een evaluatie dat het niet voldoende verwerkt is. Maar ik vind ook dat educaplay hier minder op zijn plaats is.

Omdat elektriciteit ook vaak het makkelijkst praktisch te verwerken is, maak ik gebruik van breadboards, voedingen, weerstanden, ledjes, ...


Didactische principe

Geleidelijkheidsprincipe
De leerstof wordt geleidelijk aan opgebouwd. Nieuwe leerstof leunt aan bij reeds vergaarde kennis.

Aanschouwelijkheidsprincipe
gebruik van youtube

Belangstellingsprincipe
In mijn 3de les - de multimeter - geef ik een presentatie waarin ik vertel wat ik de laatste tijd zoal hersteld heb. Ik denk dat een "racebaan" en een "playstation" de belangstelling wel zal wekken. Deze les heb ik niet verwerkt in mijn klassite, maar de powerpoint vind je hier terug.



Activiteitsprincipe
Ter verwerking van de leerstof zijn er oefeningen voorzien (kruiswoordraadsel, quiz)

Herhalingsprincipe
Als nieuwe leerstof aansluit bij leerstof die de leerlingen al kennen, begin ik telkens met een korte herhaling (door vragen te stellen aan de leerlingen, waardoor ze weer geactiveerd worden)

Integratieprincipe
Alle lessen passen uiteindelijk in een groter geheel. Maar je kan het geheel pas waarderen als je al zijn componenten onder de knie hebt. Een "wet van Ohm" is zoveel makkelijker te begrijpen als je weet dat er elektronen bestaan, dat die bewegen onder invloed van een elektrisch veld en dat die weerstand ondervinden van het materiaal waarin ze zich bewegen.

Beperkingsprincipe
De leerstof wordt in verwerkbare delen aangeboden. Bij elk stuk nieuwe leerstof voorzie ik voldoende verwerkingsmogelijkheden.

Individualisatie
Ik heb reeds vermeld dat ik "veel oefeningen" belangrijk vind, ik vind het even belangrijk dat je als leerling zelf moet kunnen uitmaken hoeveel oefeningen je maakt. Ik ga altijd de verplichting opleggen om enkele oefeningen als verwerking op te lossen. Maar als de leerling denkt dat hij het onder de knie heeft, is het voor mij voldoende. Omgekeerd, als een leerling vindt dat hij 20 oefeningen meer nodig heeft, dan vind ik dat je daarin moet voorzien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten